جمعه, 10 فروردين 1403

آندوسکوپی و کولونوسکوپی

آندوسکوپی      

در صورتی که شما در دستگاه گوارش فوقانی خود مشکلاتی مانند:درد در ناحیه شکم، معده، سختی در بلعیدن غذا، استفراغ، خونریزی، زخم، توده دارید، آندوسکوپی روشی برای مشاهده ی اجزاء داخلی بدن می باشد و در تشخیص یا درمان بیماری شما کمک کننده است.

 


آندوسکوپ چیست ؟      



آندوسکوپ یک لوله طویل و نازک بوده که قابلیت انعطاف داشته و تصاویر را دریافت می کند.جزئیات تصاویر از طریق یک نمایشگر به پزشک در تشخیص مشکل شما کمک می نماید. از طریق آندوسکوپ برداشتن پولیپ امکان پذیر است، اگر منبع یک زخم هم پیدا شود، توسط آندوسکوپ سوزانده می شود تا خونریزی متوقف گردد، اگر پزشک بافت مشکوکی را مشاهده نماید از آن نمونه برداری می کند که به این عمل بیوپسی می گویند.
برداشتن بیوپسی روش سودمندی است که در تشخیص رشد غیر عادی سلول ها به کار می رود. همچنین آندوسکوپی باکتری هایی را که زخم های گوارشی ایجاد می کند را معین می نماید.

 


آیا بعد از آندوسکوپی نیاز به بستری شدن داریم؟


آندوسکوپی معمولاً به عنوان یک روش سرپایی محسوب می گردد بدین معنی که شما بعد از انجام آن می توانید به منزل خود مراجعه نمایید. این عمل ممکن است در مطب پزشک یا بیمارستان انجام شود.

 


 قبل از آندوسکوپی  


قبل از هر چیز با پزشکتان در مورد مشکل و بیماری خاصی که دارید یا دارویی که مصرف می کنید صحبت کنید. زیرا مشکلات مربوط به ریه ها و قلب ممکن است قبل یا در طول آندوسکوپی یا بعد از آن به درمان خاصی نیاز داشته باشد. بعضی از افراد قبل از این مراحل نیازمند آنتی بیوتیک می باشند.  


اگر شما از دارویی استفاده می کنید می بایست از پزشکتان سوال نمایید که آن را قبل از آندوسکوپی می توانید مصرف نمایید یا خیر؟   


قبل از انجام آندوسکوپی نباید از آسپرین و ایبوپروفن استفاده کنید. فرآورده هایی شبیه به آن را ۷ روز قبل از آندوسکوپی مصرف نکنید، چرا که این محصولات خطر خونریزی را در طول آندوسکوپی افزایش می دهند.      


پس از اتمام آندوسکوپی پزشک معالج به شما خواهد گفت که چه زمانی از داروهایتان می توانید دوباره استفاده نمایید.      


ساعت قبل از آتدوسکوپی نباید چیزی بخورید یا نوشیدنی بیاشامید.      


از نیمه شب قبل از اندوسکوپی نباید سیگار بکشید.      

 


چرا باید در طول آندوسکوپی معده ما خالی باشد؟


وجود غذا در دستگاه گوارش فوقانی از مشاهده قسمت مورد نظرجلوگیری می نماید به علاوه باعث استفراغ و بروزمشکلات پیچیده ای می شود.

 


در طول آندوسکوپی      


قبل از شروع کار به شما یک داروی آرام بخش داده می شود تا آرام باشید سعی کنید که آرامش خود را حفظ کنید، معمولاً بیشتر بیماران در طی جریان کار می خوابند.      


از شما درخواست خواهد شد که پیراهن خود را خارج نمایید و از یک روپوش استفاده کنید.همچنین اگر از عینک یا دندان مصنوعی یا چیزهای دیگری هم استفاده می نمایید می بایست آنها را خارج سازید.


شما باید به پهلوی چپ دراز بکشید.    

 
پزشک به صورت موضعی، حلق شما را بی حس می کند. این کار با یک اسپری یا یک دارو انجام می شود.


شما در طول این جریان نباید احساس درد نمایید و باید خودتان قادر باشید که نفس بکشید.      


وقتی که آندوسکوپ در بدن شما قرار گرفت شما احساس فشار می کنید، بدلیل این که آندوسکوپ مقداری هوا به درون معده شما وارد می نماید تا پزشک بهتر بتواند داخل معده ی شما را مشاهده کند.   


مری، معده و دئودنوم با دقت در طول آندوسکوپی مشاهده می شوند پزشک شما نواحیه را که به ارزیابی و تشخیص و درمان نیاز دارد با دقت مشاهده می کند در این حالت پزشک التهاب، خونریزی یا رشد غیر عادی را می تواند مشاهده نماید.      

 


بعد از آندوسکوپی  


تا برگشت بی حسی هیچی نخورید.      


هنگامیکه آماده می شوید تا به خانه بروبد، شما رانندگی ننمایید.      


در صورت مشاهده علائم زیر پزشک معالج خود را با خبر کنید:


بلع دردناک، گلوی متورم، درد قفسه سینه، استفراغ، تب و مدفوع سیاه و یا بسیار تیره.


کولونوسکوپی      



درتشخیص بیماریهای روده ی بزرگ مانند پولیپ، سرطان کولون، التهاب مزمن روده ی بزرگ یا عفونت ها به کار می رود.
این بیماری ها می توانند تبدیل به سرطان روده ی بزرگ شوند.



سرطان روده ی بزرگ (کولون) یکی از شایع ترین سرطان ها در میان مردان و زنان است و می تواند چند نفر از افراد خانواده را نیز مبتلا کند. کولونوسکوپی روش رایجی است که به پزشک اجازه می دهد سرطان کولون را در مراحل اولیه تشخیص داده و آن را درمان نماید.سرطان کولون معمولاً در ابتدا به صورت یک زائده به نام پولیپ مشاهده می شود که داخل روده ی بزرگ آویزان است. همه ی پولیپ ها سرطانی نیستند. اما آنها باید خوب بررسی و مشاهده شوند. سرطان روده ی بزرگ با علائم خون در مدفوع (مدفوع سیاه یا خیلی تیره) و تغییر در عادات دفعی مشخص می شود.

 



کولونوسکوپ چیست؟

 

این وسیله به شکل لوله ای قابل انعطاف است و از طریق مقعد به درون رودهی بزرگ شما وارد می شود این لوله یک منبع نوری دارد که تصاویر را از داخل روده ی بزرگ بر روی صفحه نمایشگرمنتقل می کند و به پزشک اجازه می دهد تا داخل روده ی بزرگ را مشاهده کند.

 


کولون کجاست؟

 

کولون آخرین بخش از روده است که به آن روده ی بزرگ نیز می گویند. فیبرها و غذای هضم شده بعد از عبور از مری، معده و روده ی کوچک به روده ی بزرگ می رسد. در روده ی بزرگ آب، املاح و بقیه ی مواد غذایی جذب می شود و مدفوع قبل از دفع در قسمت انتهایی روده انبار می شود.

 



قبل از کولونوسکوپی      

 

برای کولونوسکوپی، روده ی بزرگ باید تمیز باشد. شما لازم است به دستورات پزشک و پرستار خود عمل نمایید. تا روده ی شما از مدفوع خالی شود.

 

 

دستورات آمادگي كولونوسكوپي

روز قبل از كولونوسكوپي:

ساعت 8صبح صبحانه سبك /  بدون شير و لبنيات ميل كنيد.

از ساعت 8 تا 12 فقط مايعات زلال و صاف شده به مقدار 6 تا 10 ليوان (مثل آب/ چاي/ سون‌آپ و شربت آبليمو) بنوشيد.

 بين ساعت 12 تا 13 نهار سبك شامل يك قطعه سينه مرغ پخته شده و يك برش نان تست به همراه 2 عدد قرص بيزاكوديل ميل كنيد از اين پس تا زمان كولونوسكوپي هيچگونه غذاي جامد نخوريد (شامل هندوانه/خربزه/ميوه/آش و سوپ هم مي‌شود).

 3 بسته پودر پيدرولاكس را در 3 ليتر آب حل كنيد. (3 ليتر آب تقريباً معادل 12 تا 13 ليوان پر مي‌باشد) و از حدود 3 بعدازظهر 15 تا 20 دقيقه 1 ليوان از اين محلول ميل نماييد.

ساعت 6 بعدازظهر 2 عدد قرص بيزاكوديل بخوريد.

پس از اتمام محلول پيدرولاكس هر چه مايل بوديد مايعات زلال و شفاف مثل آب / آب  قند/ چاي شيرين / چاي عسل / آب ميوه كاملاً صاف شده / آب يخ يا سوپ كاملاً صاف شده بنوشيد.

تاكيد مي‌كنيم هيچگونه مواد خوراكي جامد نخوريد.

پس از اتمام 3 بسته پودر / حدود 2 ساعت استراحت كنيد.

سپس 2 بسته پودر ديگر را در 2 ليتر آب (حدود 8 ليوان) حل نموده و از ساعت 9 شب هر 15 تا 20 دقيقه ميل نماييد پس از اتمام محلول تا زمان انجام كولونوسكوپي هيچ چيز ميل نكنيد و ناشتا باشيد.

تذكرات مهم:

1-    يك نفر همراه داشته باشيد.

2-    اگر به هر دليلي دارويي مصرف مي‌كنيد پزشك و پرستار را در جريان بگذاريد.

3-    تا 12 ساعت بعد از عمل نبايد فعاليت‌هايي كه به تمركز نياز دارند (مثل رانندگي) انجام دهيد.

4-    در صورت مصرف قرص آسپيرين و وارفارين در زمان تعيين وقت اطلاع دهيد تا دستورات لازم به شما داده شود.

5-    در صورتي كه مبتلا به بيمار قند (ديابت) هستيد در زمان تعيين وقت اطلاع دهيد تا راهنمايي لازم را دريافت كنيد.

6-     از زمان پذيرش تا زمان دريافت پاسخ 8 ساعت طول مي‌كشد اين زمان به هيچ عنوان قابل تغيير نيست لطفاً وقت خود و همراهانتان را تنظيم نماييد.

7-    جواهرات و زيورآلات خود را خارج كنيد.